Поради вихователю
Коли дитина каже з вами, слухайте його дбайливо і уважно;
Заохочуйте в дитині цікавість і уяву, прагнення ставити запитання;
Розмовляйте з дитиною турботливо, заспокійливо або схвалюючи, повільно, щоб дитина все зрозуміла, будьте терплячими;
Встановіть чіткі вимоги до дитини, вони повинні бути простими і зрозумілими;
Не скупіться на похвалу;
Частіше читайте дитині книги і обговорюйте прочитане;
Заохочуйте гри з іншими дітьми.
Планування роботи вихователя групи продовженого дня
Одним із головних чинників активізації позакласної, позаурочної виховної роботи в групах продовженого дня має стати глибоко продумана система її планування вихователями. Планування включає в себе два види планів: календарно-тематичне планування і щоденне планування.
Календарно-тематичне планування вихователів складаються на період, визначений педагогічним колективом, у довільній формі і узгоджуються з заступником директора з навчально-виховної роботи. Плани мають бути стислими, конкретними, лаконічними, передбачати заходи, які обов’язково мають бути виконаними і які можна контролювати.
Перспективний план виховної роботи вихователя групи продовженого дня передбачає:
- концентрацію знань, умінь і практичних навичок вихователя у виборі засобів виховної роботи;
- вибір оптимальних шляхів для найбільш повного виконання своїх посадових обов’язків;
- можливість проведення змістовного контролю за виконанням обов’язків вихователя адміністрацією школи;
- планування та організацію різних видів виховної роботи, спрямованих на колектив та особистість учня.
Перспективний план можна складати за такими розділами:
- аналіз роботи ГПД за минулий рік;
- мета та завдання на наступний рік;
- основні напрями діяльності ГПД;
- заходи з охорони здоров'я та фізичного розвитку дитини;
- індивідуальна робота з учнями;
- робота з батьками.
Важливою складовою частиною плану роботи вихователя є вступна частина. Приступаючи до її написання, вихователь повинен знати і враховувати індивідуальні можливості учнів, слабкі й сильні сторони учнівського колективу. В цьому розділі глибоко аналізується результативність роботи вихователя за минулий рік, розкриваються як позитивні, так і негативні тенденції виконання поставлених завдань, причини прорахунків. В стислій формі проводиться аналіз рівня вихованості колективу групи, окремих учнів.
З урахуванням стану розвитку учнівського колективу, бачення перспективи його розвитку вихователем ставляться конкретні завдання на наступний рік роботи, які поділяються на три групи:
. виховні завдання;
. пізнавальні завдання;
. завдання по згуртуванню колективу учнів.
Розділ організації духовного розвитку дітей передбачає планування екскурсій, прогулянок, конкурсів, виставок, свят, ранків, культпоходів, бібліотечних годин, трудових десантів, уроків гарної поведінки, зустрічей з цікавими людьми, змагань, обрядових свят, днів іменинника, бесід, клубних годин, гурткової роботи.
У розділі “Робота з батьками, індивідуальна робота з дітьми”, планується проведення тематичних батьківських зборів, лекцій, бесід, прес-конференцій “Ми і наші діти”, усних журналів, днів (тижнів) відкритих дверей, диспутів, зустрічей за “круглим столом”, конференцій по обміну досвідом сімейного виховання, вечорів запитань і відповідей, консультацій (групових, індивідуальних), відкритих заходів для батьків, виставок: “Світ захоплень моєї сім'ї”, “Сімейна кулінарія”, декоративно-вжиткової творчості сімей, сімейних альбомів, колекцій, конкурсів: “Ну-мо, тата”, “Ну-мо, мами”, “Тато, мама і я бережлива сім'я”, “Зоряний час”; концертів: “Співочі сім'ї”, “Візьми гітару”, Днів батька і мами тощо.
Таким чином, у цих розділах вихователь планує такі виховні заходи, які дають йому можливість ефективного виконання поставлених перед собою виховних, пізнавальних завдань і завдань по згуртуванню колективу учнів.
Такий підхід до планування роботи дає можливість вихователю бачити перспективу розвитку учнівського колективу і кожної дитини, глибоко аналізувати окремі прорахунки в роботі, здійснювати дійовий самоконтроль за своєю діяльністю.
У вимогах до щоденного планування вихователя слід дотримуватися вимог щодо поурочних планів-конспектів вчителів. Вихователь в кожному запланованому заході повинен зазначати мету, обладнання, форми діяльності учнів; повинен передбачати індивідуальну і диференційовану роботу в підготовці і проведенні заходів, базуючись на продовженні навчальної, розвиваючої і виховної роботи . Щоденне планування може містити сценарії виховних заходів, комплекси вправ, опис ігор.
Висвітлення набутого досвіду методичної роботи вихователя ГПД
НА ДОПОМОГУ МОЛОДОМУ ВИХОВАТЕЛЮ ГПД
Посадова інструкція
І. Загальні положення,
ІІ. Функції.
ІІІ. Посадові обов'язки.
Режим роботи ГПД
Вимоги до режиму роботи
Орієнтований режим роботи ГПД
12.00 - |
12.40 |
- методична година |
12.40 - |
13.00 |
-перебування на свіжому повітрі |
13.00 - |
13.30 |
- обід |
13.30 - |
14.30 |
- спортивна година |
14.30 - |
16.00 |
- самопідготовка . |
16.00 - |
16.30 |
- прогулянка |
16.30 - |
17.00 |
- виховна година |
17.00 - |
18.00 |
- індивідуальна робота, заняття за інтересами |
Навантаженість вихователів ГПД: 30 годин на тиждень; на день - 6 годин
Робочий куток ГПД
Планування роботи вихователя ГПД
Методика складання плану роботи вихователя ГПД
Вимоги до плану роботи:
Структура плану виховної роботи
При складанні плану необхідно враховувати:
Крім календарно-тематичного плану, вихователь ГПД складає щоденний робочий план, який може мати таку структуру:
В основу цих складових покладено режим дня вихователя. Щоденний робочий план вихователя - це його особиста лабораторія, в якій він господар, готує його для себе, розумно визначаючи його зміст та обсяг.
Перелік обов'язкової ділової документації,
яка ведеться в ГПД
Основні вимоги до проведення самопідготовки
Самопідготовка — не урок і не додаткові навчальні заняття і в її основі лежить самостійна учбова праця кожного вихованця. У функції вихователя не входить навчання учнів. Вихователь, як вказано в Статуті школи, спостерігає за своєчасним приготуванням домашніх завдань, надає учням допомогу у навчанні. Підготовка і виконання завдань - це особливий вид навчальної діяльності школярів.
Вона передбачає:
1. Озброєння учнів навичками самостійної праці.
2. Надання їм індивідуальної допомоги.
3. Контроль за приготуванням домашніх завдань.
Під час самопідготовки вихователь покликаний:
Під час самопідготовки в ГПД вихователь повинен дотримуватися таких вимог:
Структурні етапи самопідготовки:
І. Перший етап
~ організаційний момент (1-3 хв.);
~ фронтальна і індивідуальна перевірка готовності учнів;
~ використання різних форм розвитку самостійності.
ІІ. Другий етап
~ самостійна робота учня.
III. Третій етап
~ контроль за виконанням домашніх завдань учнями.
ІV. Четвертий етап
~ контроль виконання домашніх завдань вчителем.
~ підведення підсумків: аналіз робіт.
Бали в зошити і в щоденник вихователь не ставить.
Вивчення учнів вихователем ГПД
Вихователь ГПД повинен знати про учня:
Робота з батьками
Спільна, узгоджена робота сім'ї, школи – запорука успішного виховного впливу на дитину.
Форми роботи з батьками:
ü Регулярні педагогічні бесіди по програмі, складені на основі певного контингенту учнів, і батьків.
ü Групові консультації з окремих питань виховання і навчання.
ü Індивідуальні консультації батькам.
ü Залучення батьків до педагогічної самоосвіти, надання допомоги в цій справі.
ü Батьківські конференції по обміну досвідом сімейного виховання.
ü Педагогічні диспути, вечори запитань та відповідей з проблем виховання.